De vrijetijdseconomie groeit als kool. Al tijdens de crisis kende deze sector wereldwijd geen dip. De werkgelegenheid in de toerismesector maakt een steeds groter deel uit van de arbeidsmarkt in ons land.
Een paar cijfers op een rij:
- Het aantal banen in de sector steeg met 2,1 % in 2016 naar 641.000.
- In een jaar tijd kwamen er 13.000 banen bij in Nederland.
- Het aandeel van de toerismesector in de totale werkgelegenheid is daardoor verder toegenomen tot 6,4%.
- Nederlanders die vorig jaar in eigen land op vakantie gingen of uitstapjes maakten nam met 3% toe.
- Met elkaar hebben Nederlanders € 45 miljard binnenlands besteed in de toeristendecor aan vakanties, uitjes en overige recreatie. Dat is een groei van 3%. In 2015 was dat € 43,5 miljard.
- De bestedingen van buitenlandse toeristen in ons land zijn vorig jaar met bijna 7% gestegen tot € 21 miljard.
- Het aantal overnachtingen van buitenlandse bezoekers groeide met ruim 6%.
Nederland kent een topsectoren beleid. Deze zijn gekluisterd rondom negen thema’s: Agri & Food, Chemie, Creatieve Industrie, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Logistiek, Life Sciences & Health, Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en Water.
‘ Nederland staat op het gebied van handel en industrie aan de wereldtop. We verdienen veel van ons geld in het buitenland, maar onze toppositie is niet vanzelfsprekend. We zullen concurrerend moeten blijven. Alleen dan is duurzame economische groei mogelijk ‘.
(bron) Topsectoren Nederland publicatie van de Rijksoverheid
Binnenkort te verwachten in Verdiepen: ‘Waarom Vrijetijdseconomie de tiende topsector van Nederland moet worden’. Een analyse van Martin Fröberg MBA. Voer voor de formatietafel in Den Haag. Lees ook wat NEXTFACTOR kan betekenen voor jouw organisatie, branche of sector in de vrijetijdseconomie.
De bovenstaande cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ze zijn in opdracht van het ministerie van Economische Zaken verzameld.