Onderwijs cruciaal in transformatie economie

Professor Transitiekunde Jan Rotmans verbonden aan de Erasmus universiteit ziet onderwijs als absoluut de cruciale schakel richting een transitie van de samenleving en economie. Zo’n transitie in het onderwijs vergt zeker wel een generatie. Veel bedrijven kunnen daar niet op wachten, dan gaan ze failliet. De professor Transitiekunde verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam is daarom voorstander voor het betrekken van bedrijven bij het onderwijs.

Rotmans in een interview met het Belgische Bloovi:

‘ De wereld om ons heen verandert heftig en stormachtig en daar moet je je toe verhouden als onderwijs. Wat doen wij? Wij hebben nog een industrieel 19de eeuws onderwijsmodel. We hebben één leraar voor de klas en die vertelt één verhaal aan dertig leerlingen. Terwijl je elke leerling een eigen leerroute zou moeten geven, gepersonaliseerd onderwijs. Wil je je staande houden, en als individu wendbaar genoeg zijn in die nieuwe economie en nieuwe samenleving, moet je zoveel mogelijk fouten durven maken en daarvan leren in plaats van dat je zo geconditioneerd, gedisciplineerd en getraind bent dat je geen fouten durft te maken ’.

Lees het gehele interview hier.