Experience heeft de juiste marketing nodig

Afgelopen week kwam het Van Gogh Museum in het nieuws. De de drie dimensionale interactieve experience Meet Vincent van Gogh bleek verlieslatend in China. Deze museum experience heeft wel een indrukwekkende prijs gewonnen: theThea Award. Deze prijs is vooraanstaand in de wereld van themed entertainment. Het heeft echter niet mogen baten.

De experience is bedoeld voor mensen die niet in Amsterdam naar het museum kunnen komen. Met een innovatieve experience moeten zij toch in staat worden gesteld om één van onze grootste vaderlandse schilders te beleven. Het bleek een grote kostenpost waartegenover onvoldoende baten stonden toen deze werd gepresenteerd in China – Beijin. De marketing zou hebben gefaald aldus het museum. Een lokale partij zou deze voor zijn rekening nemen.

“Het Chinese bedrijf had toegezegd aan onze marketinguitgangspunten te voldoen, maar we kwamen er achteraf pas achter dat ze niet een gedegen marketingplan hadden ontwikkeld ”

zakelijk directeur Van Gogh Museum Adriaan Dönszelmann

Het is dapper van het museum dat het ondernemerschap heeft willen tonen. Het is verdienstelijk als een museum zichzelf niet alleen ziet als een stenen gebouw met daarin een collectie, maar ook buiten de muren en gebaande paden durft te denken. Maar positief gesteld: je leert van deze case dat alleen het maken van een experience niet voldoende is. Een goed doordacht strategisch marketingplan met tactische keuzes en operationele doelen moet je echt van te voren gedegen met elkaar vastleggen. Daarna kun je pas verder met storytelling buiten de deur. Zie het artikel van Museum Actueel dat inzicht geeft hoe een museum zich kan vergalopperen als niet de juiste strategische, tactische en operationele beslissingen worden genomen. En die tot de verbeeldingsprekende experience zal zeker in de toekomst door ander promotiebeleid nog in veel landen bezoekers vervoeren, beroeren en ontroeren.