Hoe kun je als culturele instelling onderscheidend zijn en impact genereren in de omgeving ?
Culturele instellingen zijn van levensbelang in een vitale samenleving. Ze brengen met mensen bijeen die elkaar anders minder makkelijk zouden treffen. Wat is leuker dan samen muziek maken terwijl je elkaars taal niet goed verstaat ?
Kunst en Cultuur zorgen voor communicatie en zijn de kleefstof van de samenleving. Toen de Britse staatsman Churchill van zijn minister van Financiën hoorde dat deze voorstelde sterk te bezuinigen op Kunst en Cultuur om de oorlog te financieren, zette de staatsman de schatkistbewaarder met één opmerking op zijn plaats:
‘ Then what are we fighting for ? ‘.
De wereld globaliseert. We gebruiken allemaal FaceBook en What’s App en kopen via Alibaba goedkoop producten die thuis worden afgeleverd. Met een paar drukken op de knop kun je een hotel in Australië boeken en al vast kaarten bestellen voor het Louvre in Parijs. Tegelijkertijd zorgt mondialisering dat mensen zich weer bewust worden van hun eigen omgeving, het eigen (culturele) erfgoed en cultureel immaterieel erfgoed.
Maar de cultuursector is onderhevig aan verdringing. Lang bestaande culturele instellingen strijden om bezoekers en subsidiegelden met nieuwe culturele initiatieven. Hoe ga je daarmee om als culturele instelling die zijn sporen in het verleden heeft verdiend ? Je hebt als bestaande culturele instelling veel geïnvesteerd in wat je allemaal te bieden hebt. Maar kijk je ook naar wat nu nodig is ?
Het gaat om keuzes maken en focus kiezen. Van denken in Unique Selling Point naar Unique Sharing Point kan een potentiële oplossingsrichting zijn. Samenwerking zoeken met onverwachte partners kan het verschil maken.
- NEXTFACTOR helpt je bij het zoeken naar verrassende potentiële partners.
Hoe kies je de juiste samenwerkingspartner(s) ? Belangrijk is je een goed doordachte keuze maakt. Later moet immers niet blijken dat er sprake is van een combinatie die niet werkt. Hoe kies je bewust voor elkaar om elkaar daadwerkelijk te versterken?
- NEXTFACTOR adviseert je bij de essentiële afwegingen als je co-creatie en/of co-productie overweegt:
Selectiecriteria: waaraan moet een partner voldoen?
Eigen belang: wat wil mijn instelling uit de samenwerking halen?
Belang partner: wat wil de partner uit de samenwerking halen?
Uiteindelijke keuze: is samenwerking wel de juist keuze of kan het ook opgelost worden zonder samen te werken?
- NEXTFACTOR maakt een risico analyse op basis waarvan een gedragen besluit kan worden genomen.
- NEXTFACTOR kan bijdragen aan het implementeren van goed vrijwilligersbeleid. Dit zorgt ervoor dat zowel de culturele instelling aan kracht wint en vrijwilligers zich daadwerkelijk betrokken voelen en niet worden gezien als een arbeidskracht waarvoor geen geld is om hem/haar te betalen.
Niet langer denken in: ‘dit is de oplossing’ maar denken in: ‘een oplossing moet voldoen aan de volgende criteria …’
Wij helpen je met het definiëren van wat je onderscheidend maakt en zorgen dat je impact genereert voor alle betrokkenen.
Lees in Mens & Cultuur Nieuws hoe je door inzet van de nieuwste technieken je impact als cultureel organisatie kunt optimaliseren en andere interessante trends die van belang zijn voor jouw bedrijf of instelling.