Recente rapporten van de National Endowment for the Arts in Amerika hebben ik kaart gebracht dat het museumbezoek gestaag afneemt. Het aantal volwassen dat een museum bezoekt is afgelopen twee decennia gedaald. Het aantal millennials ( geboren tussen 1981 en 2001) is zelfs sterk afgenomen in Amerika. Er is geen eenduidige antwoord te geven op waarom dit gebeurt. Feit is dat er veel concurrentie is ontstaan vanuit andere recreatieve activiteiten. Zelfs een bezoek aan de IKEA wordt gezien als een uitstapje in Europa.
Digitaal navigeren door het verleden
Musea ontkomen er niet aan om nieuwe manieren vinden om bezoekers aan te trekken en ze mee te nemen in het verhaal dat een museum wil vertellen. Musea concurreren ook met de digitale entertainment platforms. Mensen kunnen immers maar één maal hun tijd besteden. Tegelijkertijd bieden nieuwe technologiën ook oplossingen voor het probleem van musea. Om het publiek warm te maken voor het verleden van (historisch) erfgoed tot kunst en natuurmusea kunnen digitale toepassingen wel eens de toekomst zijn van het navigeren door het verleden.
Het American Museum of Natural History experimenteert al sinds 2010 met een App genaamd Explorer. Afgelpen maanden heeft het museum de App herontworpen. Deze is nu gevuld met inhoud die zorgt dat je als bezoeker met je smartphone of tablet meer informatie krijgt op een wijze zoals mensen dat in de huiselijke omgeving ook gewend zijn. Wanneer je de Explorer opent in de Hall of Ocean Life – waar het beroemde 94-voet lange model van een blauwe walvis staat, informeert de app je snel over dat een blauwe walvis net zoveel weegt als vijf metroauto’s. En je kunt luisteren naar onderwater opnamen van walvissen. De app maakt gebruik van een netwerk van 800 bakens in het museum om de locaties van bezoekers te bepalen en inhoud te tonen die betrekking heeft op je directe omgeving, evenals relevante logistieke informatie, zoals een goede routebeschrijving.
Musea van morgen
Voorlopers in de museumsector verwachten komende jaren dat deze ontwikkeling nog veel sneller gaat. Hierdoor is het mogelijk om mensen echt diep onder te dompelen in een goed verhaal (storytelling) en een ervaring die impact heeft. Gemeenschappelijke creatie en meer personalisatie kan het potentiële publiek op maat bedienen met de juiste informatie die in een behoefte voorziet. Voorbeelden hiervan zijn door Verge op een rij gezet.
De Verge is een ambitieuze multimedia-beweging die in 2011 is opgericht om te onderzoeken hoe technologie het leven in de toekomst zal veranderen voor het grote publiek. Mobiele technologie heeft een nieuwe generatie digitale consumenten gecreëerd. Het is nu zaak dat musea en cultuur – historische – erfgoedinstellingen de transformatie in digitaal niet gaat zien als een bedreiging, maar juist als een grote kans om verhalen krachtig beeldend, navolgbaar en invoelbaar vorm te geven.